چطور برای کسبوکارمان کمپین تبلیغاتی ایجاد کنیم؟
اگر صاحب کسبوکار هستید، مطمئنا این سوال را بارها از خود و تیمتان پرسیدهاید. برای رسیدن به پاسخ این سوال نیاز است که با پلتفرم تبلیغات آنلاین یا AD network ها آشنایی داشته باشید. در ابتدا تعریفی از پلتفرم تبلیغات آنلاین ارائه میکنیم.
الزام آشنایی با پلتفرم تبلیغات آنلاین
پلتفرم تبلیغات آنلاین، یک بستر یکپارچه مبتنی بر وب است که در آن کلیه و یا بخشی از خدمات تبلیغات و بازاریابی آنلاین به کسبوکارها و سایتهایی که میخواهند از تبلیغات آنلاین برای خود استفاده کنند ارائه میشود.
خدمات مشترک موجود در هر پلتفرم تبلیغات آنلاین چگونه است؟
1. مدیریت تبلیغات و کمپینها
2. بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی
3. وبلاگ نویسی یا مدیریت محتوا
4. بازاریابی ایمیلی
5. بازاریابی موبایل
6. سئو
معرفی شبکههای تبلیغاتی ایرانی
در این مقاله قصد دارم تمام شبکههای تبلیغاتی که در ایران میشناسم را معرفی کنم.
یکتانت (yektanet.com)
یکتانت، پلتفرم تبلیغاتی آنلاین فعال در ایران، تاکنون توانسته خدمات مناسبی در راستای تبلیغات آنلاین به بخش وسیعی از شرکتهای ایرانی ارائه دهد. خدمات یکتانت در حال حاضر شامل تبلیغات کلیکی، تبلیغات همسان، ریتارگتینگ، تبلیغات بنری است.
صباویژن (sabavision.com)
صباویژن یکی از موفقترین اعضای خانواده صباایده، در حوزهی بازاریابی و تبلیغات دیجیتالی فعالیت میکند. در حال حاضر بیش از چند هزار وبسایت و نرمافزار کاربردی تلفن همراه فعال در کشور از طریق صباویژن فضاهای تبلیغاتی خود را به برندهای معتبر داخلی و خارجی واگذار میکنند.
حوزههای فعالیت صباویژن شامل تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی، ویدیو مارکتینگ انحصاری از طریق سرویس آپارات، طراحی و اجرای کمپین خلاقانه در فضای آنلاین و خدمات نشر اخبار و اطلاعرسانی در فضای مجازی است.
مدیا.اد (mediaad.org)
مدیااد، یک پلتفرم تبلیغات دیجیتال است که به تبلیغدهندگان و صاحبان کسبوکارها کمک میکند تا تبلیغ برند، محصولات و خدمات خود را در فضای وبسایتهای معتبر فارسی به مخاطبان هدفشان نمایش دهند و ترافیک باکیفیتی جذب کنند و از سوی دیگر، به صاحبان وبسایتهای ایرانی کمک میکند تا از طریق نمایش تبلیغ در وبسایت خود، به درآمدزایی پایداری دست یابند.
سنجاق( sanjagh.com)
سنجاق یک پلتفرم نمایش تبلیغات آنلاین میباشد که با روش های متنوعی همانند تبلیغات همسان، تبلیغات ویدیویی و تبلیغات بنری در بستر وب و موبایل به صاحبان کسب و کار در توسعه فروش و جذب مخاطبان جدید خدمت ارائه می کند.
کاپریلا(kaprila.com)
تبلیغات کلیکی هدفمند در کاپریلا، هوش مصنوعی و علم داده را از یک سو و دانش تبلیغات دیجیتال را از سوی دیگر به هم میرساند.
طاووس(tavoos.net)
پلتفرم طاووس توانسته است با بهکارگیری روشهای بهروز و هوشمند، تحولی گسترده در فضای تبلیغات آنلاین وبسایتهای فارسیزبان ایجاد نماید.همواره کوشیده ایم تا به درست ترین نحو ممکن نیازهایتان را درک کنیم و بهترین مسیرها را با تخصص و تجربه ای که داریم انتخاب کرده و در نهایت، تمامی ابزارهای لازم و قدرتمندترین رسانه های کشور را برای تحقق یکایک اهدافتان به کار بگیریم.
در سه مقاله اخیر ویرگولم از تجربیات تجربهآموزی دیجیتال مارکتینگ تیزلند مطلب نوشتم که در مقاله زیر میتوانید مطالعه کنید.
الزام شناخت انواع تبلیغات آنلاین
پیش از ساخت کمپین تبلیغاتی بایستی از انواع تبلیغات موجود در فضای آنلاین، اطلاعات داشته باشیم.
در دوره کارآموزی دیجیتال مارکتینگ تیزلند با انواع مختلف تبلیغات در کمپینها آشنا شدیم. هر کدام از اعضای تیم 5 نفره کارآموزی مسئول آموزش تبلیغات مختلف موجود در شبکه تبلیغات آنلاین یکتانت شدیم. در ادامه این مقاله از یادگیری و تجربیات به دست آمده مینویسم.
تبلیغات نمایشی (Display Ads)
با سابقهترین نوع تبلیغات آنلاین، تبلیغات نمایشی است. مصداق این نوع از تبلیغات را معمولاً در بنرهایی دیدهاید که اطراف سایتها در صفحات اصلی یا داخلی یک سایت، در سایدبار یا میان یک مطلب میبینید. یا همچنین در برخی اپلیکیشنها و گیمهای موبایل میبینید که بنرهایی تبلیغاتی وجود دارند. این بنرها بسته به جایگاهی که در سایتها و اپهای پربازدید ایران ممکن است قرار بگیرند اندازههای گوناگونی خواهد داشت. همچنین حالتهای طراحی متفاوتی نیز میتوانند به خود بگیرند.
بنرهای ثابت یا بنرهای متحرک (GIF) و یا بنرهای انیمیشن (HTML5) سه دسته اصلی این نوع بنرها هستند.
در این نوع از تبلیغات نمایشی، تبلیغدهنده میتواند در ازای تعداد نمایشی که توسط کاربران انجام شده پول آن را پرداخت کند.
تبلیغات همسان (Native Ads)
به مرور به دلیل زیاد شدن تبلیغات نمایشی در بسیاری از سایتها و ایجاد مزاحمت نسبی برای خواننده مطالب سایت ناشر، سبک جدیدی از تبلیغات اینترنتی ارائه شد که در آن تبلیغها به صورت همسان و همشکل با قالب صفحه سایت درآمد تا مخاطبان بتوانند بهتر مطالب خود را مطالعه کنند و بعد روی تبلیغ جذاب از نظر خودشان کلیک کنند. در این نوع از تبلیغات نیز، تبلیغدهنده میتواند در ازای هر کلیک پرداخت انجام دهد.
هدفگیری مجدد (ریتارگتینگ، Retargeting)
در این نوع از تبلیغات آنلاین شما میتوانید هر کاربری که مثلاً از طریق تبلیغات همسان به سایت شما آمدهاند را هدفگیری کنید که در هر سایت پربازدید دیگری که میروند باز تبلیغاتی از شما ببینند تا اعتبار شما در چشم آنان بیشتر شده یا احتمال خریدشان مضاعف شود.
پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)
نوع نسبتاً جدیدی از تبلیغات آنلاین است که در آن با یک کاربر به خصوص میتوانید به طور دائم و شخصیسازیشده ارتباط برقرار کنید. مثلاً هنگامیکه کاربر به سایت شما آمد با کسب اجازه از ایشان میتوانید برای همیشه محتوای تبلیغاتی خود را روی مرورگر وب دسکتاپ یا موبایل برای او ارسال کنید. مثلاً برای یک کاربر مشخص که تازه جذب سایت شده تخفیفهای خاصی را به صورت نوتیفیکیشن ارسال کنید تا به مشتری وفادارتری تبدیل شود.
هفتگی از یادگیریها و تجربههایم در مسیر دیجیتال مارکتینگ مینویسم. برای اطلاع از یادگیریها و تجربیاتم در این حوزه ویرگولم را دنبال کنید.
منابع: