اخبار مهم

سربازی، شاید بی‌فایده‌ترین دوره از عمر پسرها

آیا با سربازی رفتن پسرهای جامعه ما مرد می‌شوند؟

مطمئناً این جمله رو از پدر و مادرهای زیادی در جامعه شنیدی که می گن: «سربازی آدم‌رو مرد می کنه».

قبل از اینکه سرباز بشم می‌گفتم حتماً همین‌طور! اما حالا که وارد ماه بیستم از خدمتم شدم به این نتیجه رسیدم که این جمله دروغ‌ترین جمله‌ای است که تو ذهن پسر و دخترهای جامعه مون کردند.

لازمه به این نکته اشاره‌کنم که من مخالف وجود سربازی نیستم اما به‌شدت مخالف سیاست‌های فعلی سربازی هستم.(البته از من که گذشت، این متن رو می‌نویسم برای آیندگان)

با هر سربازی صحبت کنی مطمئن باش به یک سبکی روزشماری از مدت سربازیش داره.

یکی مثلاً به مت شمار مراجعه می کنه، یکی تو سررسیدش روزها رو خط می زنه، یکی از اپ تقویم صبا استفاده می کنه و شمارش گر معکوس تعریف می کنه، یکی اپ نبود؟ رو از کافه بازار نصب می کنه به درصد هاش نگاه می کنه. هر پسری یه جوری خدمت سربازی اجباری رو می گذرونه.

من هم تقویم صبا رو دارم و اپ نبود؟.

اما یه سؤال که امروز 1 آذر 1399 بعد از گذشت 19 ماه خدمت و وارد شدن به ماه 20 ام از خودم پرسیدم این بود: «چرا کاری کردند که مثل افراد مجرم زندانی شده که دارن تو زندان چوب‌خط پر می کنن برای آزاد شدن، سربازها هم دنبال این‌طور چوب‌خط‌ها باشند؟»

برای اینکه به این سؤال جواب بدم به شرایط خودم نگاه کردم. حالا با خودت می گی شرایط تو جی هست. خوب من لیسانس مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار دارم.

به نظرم تنها دلیل این هست که از سربازها بر اساس رشته تحصیلی، مهارت یا علاقه در امورهای مختلف استفاده نمی شه و عملاً دوره سربازی برای اون پسر میشه شبیه به یک زندان که فقط از اون سرباز استفاده ابزاری می شه و سرباز کلاً روزشماری می کنه که اون تمام بشه.

حالا بگذریم از اینکه تو این مدت 21 ماه خدمت سربازی با تحقیرهای مختلف برای گرفتن مرخصی، دستورهای عجیب فرمانده، زیرآبی رفتن هم خدمتی‌ها مواجه می شه ونمی دونم آیا این‌ها کمک می کنه اون پسر مرد بشه؟

از حقوق سربازی هم براتون نگم. واقعاً با 335689 هزار تومان به عنوان حقوق سربازی یک لیسانس با درجه گروهبان یکمی می شود زندگی کرد؟

بیاین این تفکر که پسر با رفتن به سربازی مرد میشه رو کنار بگذاریم.

بهنام یونسی

در رشته مهندسی نرم افزار از دانشگاه سراسری بناب فارغ التحصیل شدم. به صورت تخصصی در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار هستم.تلاش دارم در سایت شخصیم از تجربیاتی که به دست آورده‌ام بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا