مناسبت‌ها

بهنام یونسی: مهندس کسی است که …

شاید همه ما تو رشته مهندسی نرم افزار درس خوانده باشیم اما تا مهندسی راه طولانی باید طی کنیم.

یه سؤال: شعر می خونی؟

از دوستان عزیزم می خوام که این شعر قشنگ رو بخونند. (بحث در رابطه با شاعرش زیاد هست که می گن شاعر این شعر مولانا یا ابن یمین یا ملأ احمد نراقی است. من چون شخصاً مولانا رو دوست دارم فرض رو بر این می‌گیرم که حضرت مولانا سروده!!! لپ مطلب رو درمی‌یابیم و کاری به شاعرش فعلاً نداریم و بعداً از شاعرش تجلیل هم می‌کنیم.)

آنکس که بداند و بخواهد که بداند
خود را به بلندای سعادت برساند
آنکس که بداند و بداند که بداند
اسب شرف از گنبد گردون بجهاند
آنکس که بداند و نداند که بداند
با کوزه ی آب است ولی تشنه بماند
آنکس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به مقصد برساند
آنکس که نداند و بخواهد که بداند
جان و تن خود را ز جهالت برهاند
آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
آنکس که نداند و نخواهد که بداند
حیف است چنین جانوری زنده بماند

یه سؤال: روز 5 اسفند چه روزیه؟

خوب امروز طبق رسم تقویم کشور عزیزمان ایران روز، روز مهندسان، روز عشاق (سپندارمذگان)، روز بزرگداشت زن و زمین هست. وای وای چه بشود امروز… همه مناسبت‌های خوب تو یک روز جمع شده‌ها. یه حس باحالی هست تو این روز که می گه کل مناسبت‌های خوبت امروز بامنه…هههه

با اجازه دوستان عزیزم من تو این نوشته به یکی از این‌همه مناسبت‌ها توجه می‌کنم! یعنی روز مهندس!

واقعاً مهندس کیست؟ سؤالی که از ساعت 6:56 دقیقه صبح وقتی رفتم نون سنگک بگیرم ذهنم رو به خودش مشغول کرده. خوب چرا آن طوری نگاه می‌کنید مشغول کرده دیگه چی کار کنم!!!

یعنی کسی که تو یه رشته مهندسی اون هم تو یک دانشگاه درس بخونه بعد از چند سال که فارغ‌التحصیل بشه میشه آقای مهندس یا خانم مهندس؟

واقعاً چرا برچسب مهندس رو این‌همه دوست داریم؟

چه احساسی پیدا می‌کنیم وقتی قبل اسم خوشگلمون مهندس یا دکتر بیان می‌کنند؟

وای وای فکر می‌کنم قند تو دلمون آب میشه و هم‌چین کیف می‌کنیم که نگو…

هم‌چین قدم‌های باابهت برمی‌داریم که زمین میگه آقا/خانم محترم یکم آرام‌تر خسته‌ام ها! نذار یه تکونی بدمت که نفهمی از کجا بوده‌ها! یکی از اون دوست‌های باحالم می گه به این مهندس خوشتیپه بگو «جون مادرت زمین رو عصبانی نکن، نذار زلزله بیاره که شرمنده می شی ها». (حالا بگذریم از اینکه بر اساس جایی که زلزله می آد مهندسان یا شرمنده میشن یا نمی شن!!! آقاجان واضح دارم به زلزله ژاپن و اون برج بزرگه اشاره می‌کنم و با زلزله اخیر یکی از قلب‌های ایران کرمانشاه عزیز مقایسه‌اش می‌کنم)

خوب آقاجان یا خانم‌جان عزیز که این مطلب رو می خونید من تو رشته مهندسی درس می خونم اما مهندس نیستم. اگر درجایی من یا امثال من رو می‌بینید که نوشتن مهندس فلان چیز تنها هدفشون (لااقل هدف خودم) این بوده که به منابع انسانی شرکت‌های خصوصی یا دولتی بفهمونند (بفهمونم) آقاجان ما یه چند سال دانشگاه رفتیم و آماده هستیم که آزمون بدیم و آزمایش بشیم و اشتیاق داریم که کارکنیم و مفید باشیم و در آخر بتونیم پولی دربیاریم و به خواسته هامون برسیم. (دقت کردی چقدر «و» داشت)

خوب چرا اون طوری نگاه می‌کنی برادر عزیز یا خواهر عزیز من، نسل 70 هستیم و هم‌چین تفکری داریم.

حالا بگذریم به سؤال زیر جواب بدید لطفاً

یه سؤال: از حوادث ملی ایران باخبر هستی؟

خوب فکر کنم باوجود برادر تلگرام، خواهر اینستاگرام و فرزند توئیتر (یا یه ترتیب دیگه از صفات- والا به خدا فردا پس‌فردا کمپین یا پویش حمایت از نوع جنست شبکه‌های اجتماعی راه نیوفته صلوات) از حوادث ریزودرشت باخبر باشیم.

خوب من تو این عکس خیلی ساده به تعریف‌های مهندس اشاره کردم. مهندس کسی است که..

روز مهندسی
طراحی روز مهندس برای صفحه اینستاگرامم(استوری)

شاید این نوشته بنده جوان را خیلی از عزیزانم بخوانند. خیلی‌ها که ازقضا شاید رشته شون مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی پلیمر، مهندسی شیمی باشد و این سؤال کلیدی رو از من بپرسند:

یعنی من (مهندس فلان چیز) مسئول همه این حوادث هستم؟

جواب من بله هست.

-یک مهندس باید به این فکر کنه چطور و چگونه کاری کند که کودکان کشته نشوند. (حتی کسی به‌زور هم بخواهد این کار رو کند) (2 عزیز)

-یک مهندس باید به این فکر کنه چطور و چگونه کاری کند که در صورت آتش‌سوزی ساختمان (یک ساختمان هوشمند)، حس‌گرهای حساس به دود عملیات ابتدایی رو انجام بدن و بدون تماس شخص حقیقی، اطلاعات این ساختمان در نقطه شروع آتش‌سوزی به تمام ارگان‌ها ذی‌ربط اطلاع‌رسانی بشه… (16 عزیز)

-یک مهندس باید به این فکر کنه چطور و چگونه کاری کند که حتی اگر خطای انسانی رخ داد رفع این خطا توسط یک سیستم هوشمند (قطارهای هوشمند) صورت بگیرد و خودبه‌خود سرعت قطار را کم کرده و ایست کامل کند. (هر دو قطار) دردهان مبارکمان می گوییم 45 نفر: یعنی 45 عزیز، 45 انسان، یعنی 45 دوست، 45 هم‌وطن…

-یک مهندس باید به این فکر کنه چطور و چگونه کاری کند که حتی به‌زور دو کشتی بخواهند به یکدیگر بخورند توسط یک سیستم هوشمند (کشتی هوشمند) جلوی این حادثه گرفته شود. حال ما کار نداریم به اینکه باید قبل از این‌ها روی بدن تمام سرنشینان آن کشتی نفت‌کش حس‌گرهای کامل ارسال و دریافت اطلاعات حیاتی به پزشک‌های معالجشان یا منزلشان فرستاده شود. (32 عزیز)

-یک مهندس باید به این فکر کنه چطور و چگونه کاری کند که حتی زلزله 8 ریشتری هم آمد به‌راحتی در خانه‌ای که خودش برای خودش ساخته پناه ببرد و هیچ اتفاق ناگواری نیافتد. دوباره اشاره می‌کنم به مهندسان ژاپنی و اون برج معروف که همه مون دیدیم.( 437 عزیز)

آری دوست من، مهندسی مسئولیت بسیار سختی است. مهندسی تنها به داشتن مدرک نیست. من تنها می تونم رفتن به دانشگاهمون رو تبریک بگم و لاغیر.

بله قبول می‌کنم که نیمه پر لیوانی هم هست و از همین‌جا دست مهندسان عزیزی که با دانششون باعث آرامش می شوند، می‌بوسم و میلیون‌ها بار شبانه‌روز برایشان آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت می‌کنم. قبول می‌کنم که در این مملکت ذهن‌های بسیاری وجود دارد که با تمام اشتیاق حاضر به این کار هستند و متأسفانه توسط معلوم نیست چه کسانی جلوی‌شان گرفته می‌شود و بعد از 30 سال زندگی در کشورش آن‌ها راهی جز رفتن از این مرزبوم پیدا نمی کنند.

به قول آقای مهران مدیری دیدم که می گم…

دوشنبه 5 اسفند 1396

بهنام یونسی

در رشته مهندسی نرم افزار از دانشگاه سراسری بناب فارغ التحصیل شدم. به صورت تخصصی در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار هستم.تلاش دارم در سایت شخصیم از تجربیاتی که به دست آورده‌ام بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا