تکنولوژی

شبکه اجتماعی بر اساس صدا Clubhouse

تحلیل و بررسی شبکه اجتماعی Clubhouse توسط بهنام یونسی

زندگی تمام ما آدم ها توسط ابزار های مختلف دیجیتالی در حال احاطه شدن است. موبایل، تبلت، اینترنت، مکان یاب ها، تلویزیون های هوشمند و نرم افزار های پیام رسان تنها بخشی از این ابزار های دیجیتالی است که ما با آن ها آشنا هستیم.

حالا نوبت به حضور یک شبکه اجتماعی دیگر به نام Clubhouse شده است.

clubhouse social network logo
شبکه اجتماعی پر سر و صدا Clubhouse

 

با مطالعه این مقاله چه نتایجی به دست خواهید آورد؟
۱- چگونه فرصت ها و ابزارهای دیجیتال را بشناسیم؟
۲- چگونه فرصت ها و ابزارهای دیجیتال را تحلیل کنیم؟
۳- چگونه از فرصت ها و ابزارهای دیجیتال در کسب و کارمان استفاده کنیم؟
۴- چگونه از فرصت ها و ابزارهای دیجیتال در توسعه فردی خود استفاده کنیم؟

زندگی دیجیتالی در این دوره از زمان اگرچه پر از شیرینی و لذت است اما برای اینکه بتوانیم تسلط مناسبی به هر موضوعی در این حوزه داشته باشیم نیاز است با ۵ سطح آشنایی با فرصت ها و ابزارهای دیجتال آشنا باشیم.

۵ سطح آشنایی با فرصت ها و ابزار های دیجیتال

  1. سطح اول : کسب اطلاعات اولیه
  2. سطح دوم : دسترسی
  3. سطح سوم: استفاده از یک سرویس یا ابزار جدید
  4. سطح چهارم: درک عمیق تر یک ابزار
  5. سطح پنجم : خلق، تولید و مشارکت در توسعه

سطح اول : کسب اطلاعات اولیه

با کمی مطالعه و جستجو و پرس و جو از دیگران می توانیم بفهمیم که با چه چیزی مواجه هستیم. عملا در این سطح دوست داریم بدانیم که این فرصت یا ابزار یا تکنولوژی چیست. پس در این سطح دنبال چیستی خواهیم بود.

از کجا و چگونه کسب اطلاعات اولیه انجام بدهیم؟

منبع اول برای کسب اطلاعات اولیه: google.com

google search for clubhouse
جستجو عبارت Clubhouse در موتور جستجو Google

وقتی یک عبارت انگلیسی را در گوگل جستجو می کنید نتایج آن به زبان انگلیسی خواهد بود. (پس حتما زبان انگلیسی تون رو برای زندگی در عصر دیجیتال قوی کنید)
در تصویر بالا مشاهده می کنید که اپلیکیشن نسخه ios و وب سایت شبکه اجتماعی Clubhouse مشخص است.
بعد از مطالعه دو آدرس و همچنین قسمت People Also Ask گوگل که در تصویر زیر مشاهده می کنید مطمئنا به نتایج جالبی خواهیم رسید.

google-people also ask
بخش جالب people Also Ask در گوگل برای عبارت جستجویی Clubhouse

منبع دوم برای کسب اطلاعات اولیه: Youtube.com

تعدادی از افراد هستند که می پسندند  به صورت ویدئویی جستجو انجام دهند. در این مواقع سایت یا بهتره عنوان کنم دانشگاه الکترونیکی یوتیوب در خدمت گذاری حاضر خواهد بود.
البته قندشکن رو نباید فراموش کنید.

بعد از بررسی یکی از منابع یا هر دو منبع نتایجی به دست می آید که می توانیم به شکل زیر خلاصه کنیم:
۱- Clubhouse یک شبکه اجتماعی بر پایه چت صوتی است.
۲- در حال حاضر تیم Clubhouse نسخه IOS این شبکه اجتماعی را انتشار دادند.
۳- برای حضور در این شبکه اجتماعی نیاز دارید تا اعضای داخل شبکه برای شما دعوت نامه ارسال کنند.
۴- نسخه اندروید این شبکه اجتماعی طبق توضیحات در سایت شان به زودی ارائه خواهد شد.
۵- خبری از به اشتراک گذاری عکس و تصویر نیست.
۶- می توانید اتاق ایجاد کنید و در رابطه با یک موضوع خاص صحبت کنید.
و … نتایج بسیار دیگر که می توانید از سایت ها فارسی زبان و انگلیسی زبان به دست آورید.

سطح دوم: دسترسی

معمولا بعد از اینکه با یک فرصت یا ابزار دیجیتال آشنا شدیم سطح اول را سپری کردیم دوست داریم که به آن فرصت یا آن ابزار دسترسی پیدا کنیم و به صورت مستقیم عملکرد آن را بسنجیم.
خوب دوستانی که گوشی هوشمند اپل دارند می توانند به راحتی با دریافت یک دعوت نامه از حاضرین داخل این شبکه اجتماعی به سطح دسترسی برسند و دوستانی که اندرویدی هستند در حال حاضر باید صبر کنند.

سطح سوم: استفاده از یک سرویس یا ابزار جدید

در این مرحله می خواهیم به یکی از کاربران (Users) یا استفاده کنندگان (Utilizers) آن سرویس یا ابزار شویم. پس در این سطح منابعی که داریم را صرف آن می کنیم. (منابع ما همان زمان+ بودجه )
در حال حاضر بنده به دلیل اینکه نسخه سیستم عامل گوشیم اندروید است نمی توانم یکی از کاربران این شبکه اجتماعی باشم اما خوب از صحبت شبکه دوستانم در اینستاگرام تصوراتی برای من ایجاد شده است که بدیهی است با زمان استفاده آن متفاوت خواهد بود.

سطح چهارم: درک عمیق تر یک ابزار

در این سطح دوست داریم که از سطح کاربر فراتر برویم و سوال های زیر رو ممکن است از خودمون بپرسیم.

؟ این ابزار/تکنولوژی/ زیرساخت، چه فرصت ها و قابلیت هایی دارد که دیگران کاربران کمتر به آن توجه می کنند؟
؟این ابزار/ تکنولوژی چه تاثیری روی رفتار کاربران خود می گذارد؟
؟ انگیزه کسانی که این ابزار/ تکنولوژی را عرضه می کنند چیست؟
؟ چه منافعی برای آن ها وجود می آید؟
؟دامنه ی تاثیر این ابزار یا تکنولوژی چقدر است؟
؟ آیا فقط جامعه ی محدود مخاطبانش را تحت تاثیر قرار می دهد یا یک جریان جدید ایجاد می کند؟
؟ چه ابزار/ تکنولوژی های رقیب و جایگزینی برای این ابزار/تکنولوژی وجود دارد؟

این سوالات تنها برخی از سوالاتی است که می شود در این سطح پرسید. حالا در این سطح قصد دارم شما را با مدل مارشال مک لوهان برای تحلیل تکنولوژی آشنا کنم. با این مدل شما می توانید به صورت عمیق هر نوع تکنولوژی یا ابزار یا فرصت جدید را تحلیل کنید.

اگر می خواهید با شخص مارشال مک لوهان آشنا شوید پیشنهاد می کنم که مقاله زیر که از سایت آموزشی متمم است را مطالعه بفرمایید.

مارشال مک لوهان و مدیریت رسانه

مک لوهان در تحلیل یک رسانه یا هر تکنولوژی جدید ۴ سوال می پرسد:

۱- این رسانه یا تکنولوژی جدید، چه چیزی را بهبود می دهد و به پیش می راند؟ باعث توسعه کدامیک از امکانات و قابلیت ها و تجربه های ما می شود؟
۲- این رسانه یا تکنولوژی جدید، باعث منقرض شدن و کنار رفتن چه چیزی می شود؟
۳- این رسانه یا تکنولوژی، چه چیزی را که قبلا منقضی شده و کنار رفته بوده را دوباره به ما باز می گرداند؟
۴- اگر این رسانه یا تکنولوژی به مرزنهایی خود برسد چه تبعاتی و نتایجی خواهد داشت؟

سطح پنجم: خلق، تولید و مشارکت در توسعه

آخرین سطح آشنایی با ابزار یا تکنولوژی دیجیتالی جدید تبدیل شدن به یک کاربر یا استفاده کننده کلیدی است. در اینستاگرام تمام کسانی که فالور های زیادی دارند و محتوا تولید می کنند یا متوجه هستند یا متوجه نیستند که به این سطح از آشنایی با ابزار یا تکنولوژی دیجیتال رسیده اند.

دو رویکرد مهم اشخاص و شرکت ها می تواند به شکل زیر باشد:

۱- با استفاده از حداکثر ظرفیت های ابزار/تکنولوژی، آن را در راستای منافع و اهداف خود به کار می گیرند.
۲- هم زمان، به علت ارزش آفرینی با تکیه بر یک ابزار/تکنولوژی به رشد و گسترش آن کمک می کنند.

نتیجه گیری :

در این مقاله سعی شد تا شبکه اجتماعی پر سر و صدای clubhouse را به شکل علمی و عملی و اصولی تحلیل کنیم. با مدل مارشال مک لوهان برای تحلیل یک رسانه آشنا شدیم و سوالاتی که باید هنگام رو به رو شدن با یک ابزار یا فرصت دیجیتالی جدید بپرسیم پی بردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا